ניהול הון משפחתי

מהו ניהול הון משפחתי?

 “ניהול הון משפחתי מורכב מהעברת הנכסים והעסקים המשפחתיים מדור לדור ובהעברת המורשת המשפחתית, הכבוד והשליטה”.

למה חשוב לנהל את הדברים האלו בצורה מפוקחת ועל ידי אנשי מקצוע?

זהו נושא מסובך, מלא אמוציות במשפחה ואנשים עושים טעויות.
עם איש מקצוע הכל נחסך.

לניהול ההון המשפחתי כמה מטרות עיקריות:

בעלי עסקים ומשפחות שבבעלותם נכסים ולא מבצעים תהליכים של העברה בין דורית יכולים לאבד את העסק או לגרום לירידה בערך הנכסים.

העברה בין דורית הינו תחום בדיני משפחה ההולך ומתפתח, ומקבל ביטוי נרחב בשילוב של מומחיות מענפי משפט שונים:  דיני משפחה, דיני חברות, משפט אזרחי, מיסוי ועוד. לכן, צריך עורך דין שיש לו ראייה רחבה וידע מעמיק בכל הענפים במקביל.

לקוחות שבאים אלינו למשרד נהנים מהעובדה שאני פועל בשני כובעים: כעו”ד ורו”ח, שהם קריטיים להעברה בין דורית מוצלחת כדי לבחון את ההעברה מבחינה משפטית, עסקית ומיסוית. מאוד חשוב שהכל יתבצע במקום אחד, מקום שמתמחה ברגולציה ואת זה אנחנו יודעים לעשות.

בשביל זה אנחנו כאן והכל במטרה לשמור על ההון המשפחתי שלכם!

רוצים לקרוא עלינו עוד?

קראו בראיון מיוחד שראיינו אותנו בדה מרקר.

רוצים לקרוא עוד על ניהול הון משפחתי? קראו את הבלוג שלנו -בלוג ניהול הון משפחתי.

לעוד טיפים וכלים מעשיים בהעברת העסק או הנכסים המשפחתיים לדורות הבאים!

מהם הכלים המשפטיים שמשרדנו מעניק בצורה המותאמת לכל לקוח בעת העברה בין דורית ובניהול הון משפחתי:

01
צוואות וניהול עזבונות
צוואה הינו הכלי הבסיסי ביותר על שמירת ההון בתוך המשפחה לאחר פטירת המוריש, הוא משמש כהגנה עבור יורשים עתידיים והגנה מפני גירושים בתוך המשפחה.
02
אמנה משפחתית
הינו מסמך המשקף את המורשת המשפחתית והעסקית אך גם את ההסכמות וגבולות הגזרה בעסק המשפחתי. נוכל לקבוע מי יעבוד בעסק? מי ינהל אותו? האם נמנה מנכ"ל חיצוני אם אף אחד מהילדים אינו מעוניין או מי יקבל דיווידנדים?
03
נאמנויות
נאמנות היא זיקה לנכס שעל פיה חייב נאמן להחזיק או לפעול בנכס לטובת נהנה או למטרה אחרת. בעבר זה היה גם כלי לתכנון מס אבל כיום כמעט שלא בישראל ובפועל מדובר בכלי להעברת ההון המשפחתי לדורות הבאים. מטרתו היא להגן על אוכלוסיות חלשות כגון חסויים או קטינים, הגנה מפני נושים ושמירת ההון המשפחתי.
04
מסמך להבעת רצון
(חשוב להורים עם ילדים קטינים) מתייחס למקרים בהם ההורה או האפוטרופוס לא יהיה מסוגל לדאוג לאותו אדם (קטין או בגיר) אשר הוא אחראי לו או משמש לו כאפוטרופוס. אם יתנהל הליך למינוי אפוטרופוס חלופי יהיה על בית המשפט לבחון את המסמך ולתת לו משקל לקביעת האדם שימונה אך ההכרעה הסופית נתונה לבית המשפט.
05
פתרונות מיסויים
בהתאם למצב המשפטי ישראל אינה מטילה כיום ישראל לא מטילה מס עיזבון או מס ירושה וכן ישראל לא מטילה מס מתנות. יחד עם זאת פקודת מס הכנסה וכן חוק מיסוי מקרקעין מעניקים הקלות מס ספציפיות שחייבים להכיר בעת העברה בין דורית.
06
הסכמי ממון והסכמים לחיים משותפים
מדובר בכלים חשובים מאוד בעת העברה בין דורית וכן בכניסה לזוגיות שכן הסכמים אלו יוצרים הגנה ושמירה מפני איבוד ההון המשפחתי בעת גירושין. חשוב שתכירו! לפני החתונה בפרק א' כאשר יש פערים בהשתכרות או בנכסים מומלץ לערוך הסכם ממון בעוד שבפרק ב' כאשר נישאים בשנית צריכים צוואה והסכם ממון. לעומת זאת, ידועים בציבור צריכים צוואה והסכם לחיים משותפים. חשוב להכיר כי הסכם ממון אינו מחליף צוואה.
07
עריכת ייפוי כוח מתמשך
ייפוי כוח מתמשך הינו התחליף הראוי והטוב ביותר למינוי אפוטרופוס. ייפוי כוח מתמשך מעניק לך את השליטה ולקבוע מראש כיצד תטופל, כיצד ינוהל הרכוש שלך או העסק שבבעלותך, מי יטפל בעניינך ויסייע לך בדברים הכי קטנים אם חלילה לא תהיה כשיר ולא תוכל לדאוג לעצמך. משרדנו נמנה כחבר בוועדת ייפוי כוח מתמשך בלשכת עורכי הדין ומרצה באופן קבוע בכנסים שונים.

מעוניינים בשיחת ייעוץ ללא התחייבות?

השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם ב-24 שעות הקרובות

חשוב שתבינו!

שלא כל עורך דין יכול להעביר תהליכים של העברה בין דורית, שכן תחום זה מקבל ביטוי נרחב בשילוב של מומחיות מענפי משפט שונים:  דיני משפחה, דיני חברות, משפט אזרחי, מיסוי ועוד וזאת כדי למצוא את הפתרונות האולטימטיביים המתאימים לכל אדם או משפחה.

המלצה אליכם! לא משנה מה, אל תזניחו את העסק או הנכסים הנושא העסקי, הכלכלי והמשפטי. אם תקדימו לפעול תחסכו טעויות ותשמרו על שליטה בעסק שלכם ואף תמנפו אותו.

לקוחות ממליצים

שאלות ותשובות בנושא

מהי העברה בין דורית?
העברת המורשת המשפחתית – התהליך שבו אני מעביר את העסק/נכסים/מורשית המשפחתית לדורות הבאים.
מהן הסיבות להעברה בין דורית?
- העברת העסק לדורות הבאים, שמירת המורשת העסקית.
- שמירת ההון המשפחתי בתוך המשפחה.
- שמירת אחדות המשפחה - מי שעובר את התהליכים הללו לא מגיע לוויכוחים ולמריבות בבתי משפט, לכינוס נכסים.
- אצלי במשפחה זה לא יקרה...אבל יש דינמיקה משפחתית ומשקעים.
שלושה סוגים עיקריים של העברות בין דוריות
- העברת העסק המשפחתי לדורות הבאים.
- העברת ההון והנכסים שנצברו במשפחה.
- ״המתעשרים החדשים״ - הייטקיסטים או ספורטאים למשל שצברו הון בתקופה קצרה.
מה הבדל בין צוואה להסכם ממון?
הסכם ממון רלוונטי למקרה של פרידה ולעומת זאת צוואה רלוונטית למקרה של פטירה, וגם אם הסכם ממון קובע שלבני הזוג שלכם אין כל זכות ברכוש שלכם, בהיעדר צוואה בני הזוג מפרק ב' עשויים לרשת חצי ממה שיש לכם והילדים מתחלקים בחני השני.
למה חשוב לכתוב הסכם ממון בפרק ב' ?
מכיוון שכל אחד מגיע עם "חבילה" משלו (נכסים, זכויות, חובות, התחייבויות מפרק א', ילדים ועוד)
למה חשוב לכתוב צוואה בפרק ב'?
לא בטוח שאתם רוצים שמי שירש מחצית מרכושכם הוא בן/בת הזוג החדשים.
על מה חל ייפוי כוח מתמשך?
על העניינים האישיים, הרפואיים והרכושיים.
האם נאמנויות זה כלי לתכנון מס?
בעבר זה היה גם כלי לתכנון מס אבל כיום כמעט שלא בישראל ובפועל מדובר בכלי להעברת ההון המשפחתי לדורות הבאים. מטרתו היא להגן על אוכלוסיות חלשות כגון חסויים או קטינים, הגנה מפני נושים ושמירת ההון המשפחתי.
מה ההבדל בין צוואה רגילה לצוואה הדדית?
צוואה רגילה ניתן לשנותה בכל רגע נתון לעומת זאת צוואה הדדית כוחה היא באינטרס ההסתמכות. לכן על פי סעיף 8א לחוק הירושה ביטול של צוואה הדדית תעשה אך ורק בהודעה בכתב לצד השני.
למה כדאי לערוך הסכם ממון?
הסכם ממון בפרק ב' בא להבטיח את רכושו הקודם של כל אחד מבני הזוג, את דרך החיים המשותפים והוא עוזר כמובן למנוע גירושין קשים. דווקא זוגות המתחילים את פרק ב'´ לחייהם מודעים הרבה יותר לחשיבותו של הסכם ממון מאשר זוגות שרק נישאו.
כיצד מאשרים הסכם ממון?
תלוי אם לפני הנישואין או אחרי הנישואין – לפני הנישואין אצל נוטריון או בית משפט. לאחר הנישואין בבית המשפט בלבד. אנו מציעים לא לדלג על השלב הזה! כל שינוי דרוש אישור של בית המשפט.
הנושאים במרכזיים שיש להסדיר בהסכם לחיים משותפים (לידועים בציבור) ובהסכמי ממון
•כוונת הצדדים והרקע לזוגיות ותחילת הקשר;
•הגדרת הרכוש המשותף והנפרד.
•הגדרת זכויות והתחייבויות – יש לפרט מה קורה במצב שבו לאחד מהצדדים מחזיק בעסק עם פוטנציאל רווח גדול או אולי לאחד הצדדים עלול להיות חובות. שמירה על זכויות נוספות כגון מוניטין.
•מנגנון פרידה או שיקום הקשר.
עצה - לשאוף להשגת איזון
מהו מסמך להבעת רצון?
מסמך להבעת רצון מתייחס למקרים בהם ההורה או האפוטרופוס לא יהיה מסוגל לדאוג לאותו אדם (קטין או בגיר) אשר הוא אחראי לו או משמש לו כאפוטרופוס. אם יתנהל הליך למינוי אפוטרופוס חלופי יהיה על בית המשפט לבחון את המסמך ולתת לו משקל לקביעת האדם שימונה אך ההכרעה הסופית נתונה לבית המשפט. מדבר במסמך חשוב להורים עם ילדים קטינים ולבטח להורים חד הוריים או גרושים.
האם כדאי להוריד הסכמים מהאינטרנט?
לא להוריד שום הסכם מהאינטרנט ולא לערוך הסכמים בעל פה.

קבלת החלטות בנושאי הון משפחתי נחשבת רגישה ומורכבת. עורכי דין שמתמחים בניהול הון משפחתי נדרשים להציג בקיאות בדיני משפחה, מקרקעין, ירושה, משפט מסחרי, העברה בין דורית של הון משפחתי. מעט מאוד עורכי דין בישראל מחזיקים בניסיון הדרוש לליווי משפטי מדויק ונבון, אחד המשרדים המובילים בענף הוא המשרד של עו”ד אבידור לפיד. אם אתם מחפשים משרד עורכי דין מהגדולים בארץ, מנוסה, אמין, מסור ומאוד מקצועי – חייגו עכשיו לתיאום התייעצות עם עו”ד (רו”ח) אבידור לפיד.

המשפחה צברה נכסים רבים מזה שנים רבות וכעת נרצה להסדיר את העברתם אל הדור הבא מבלי לגרוע מערכם. פנייה אל עורך דין מומחה ניהול הון משפחתי נחוצה להעברה בין דורית של דירות, נכסי נדל”ן, עסקים, קרנות ושאר פריטי רכוש. תכנון נכון של ההעברה הוא הבסיס לניהול מיציב. ליווי של עורך דין נדרש גם להבטחת העברה חוקית של כל הנכסים עם דגש על תשלומי מס בהתאם לחוק. ניהול הון משפחתי דורש עריכת הסכמי ממון, הסכמי חיים משותפים, צוואות, אמנות משפחתיות, הסכמים להעברת מניות הסכמים למינוי גורם מחליט, ייפוי כוח מתמשך להגנה על הרכוש במקרה של חוסר כשירות מנטלית. עם עורך דין שמתמחה בניהול הון משפחתי אתם יכולים להיות רגועים בידיעה שיש מי שדואג לאינטרסים שלכם וההון המשפחתי מוגן ומנוהל נכון.

קווי יסוד לניהול ההון המשפחתי שלכם

החזון והערכים שלכם כמשפחה קובעים של אופן קבלת ההחלטות. על כן, יש לקבוע את חזון המשפחה, להצהיר על כוונות ולהגיע להסכמים. על העברה בין דורת של רכוש להיות מתוכננת, מתואמת ומגובה בהסכמים חתומים. מעורבות צמודה של עורך דין חיונית למניעת סכסוכים והבטחת המשך פעילות תקינה ורווחית של כל הנכסים המניבים. ניהול הון משפחתי עולה על הפרק גם במקרה של גירושין עם הסכם ממון או ללא הסכם ממון. הגנה על ההון המשפחתי דורשת ייעוץ משפטי להסדרת הסכם גירושין והיבטי מס. עורך דין אבידור לפיד ידוע כמקצועי, אמין, מסור ואסטרטג. שירותי ניהול הון משפחתי ניתנים תוך יצירת פתרונות אופטימליים, חשיבה מחוץ לקופסה, שקיפות מוחלטת והתמודדות עם אתגרים מורכבים – צרו קשר לתיאום פגישת ייעוץ.