איך תשמרו על הילד שלכם מגיל קטן, גם בספורט

אתם בטח מכירים כהורים לילדים צעירים שהילדים שלכם מבקשים מכם לרשום אותם לחוג כדורגל או כדורסל. תחילה, אתם עושים זאת בשביל הילד, המסגרת, חינוך לספורט והחברים. הזמן חולף, הילד גדל, משקיע ומתמקצע ולעיתים מתגלה כ”טאלנט” ולפתע אותו “חוג” הופך מחלום למקצוע לחיים – להיות ספורטאי מקצועי.

במקביל ההורים מוצאים את עצמם משקיעים כדי למממן את “החלום” אלפי ש”ח או עשרות אלפי ש”ח כדי שאותו ילד ימצא את הפוטנציאל שבו, אבל לפתע ההורים מוצאים את עצמם בזירה אחרת לגמרי.
ההורה עשוי למצוא את עצמו נלחם על האינטרסים של הילד שלו ונכנס זירה של משאים ומתנים מול קבוצות, מנכ”לים ויושבי ראש. זוהי זירת משפט הספורט והחוזים.

באותה נקודה ההחלטות שאתם כהורים לספורטאים צעירים מקבלים עשויות להשפיע דרמטית על המשך הקריירה של הילד שלכם.

בהחלטה אחת לא נכונה, הילד שההורה רואה בו כ”טאלנט” או אפילו “ביצת זהב” יכול לשבת על הספסל ואם ירצה לעבור לקבוצה אחרת כי משהו לא מסתדר או פשוט לעבור לקבוצה טובה יותר הוא יהיה מנוע וזאת בשל הוראות חוק הספורט והתקנונים של ההתאחדות לכדורגל או איגוד הכדורסל.
מרבית ההורים אינם בקיעים בחוק הספורט או שלא היו ספורטאים מקצועיים בעברם כדי להבין ולהתנהל מול הקבוצות.

מאמר זה נועד להעניק כלים פשוטים להורים של ספורטאים צעירים להמשך הקריירה והכל במטרה לקבל החלטות נכונות ולהכיר מספר פתרונות במקרה שיאלצו להיכנס לזירה המשפטית.

מה חשוב להכיר במעבר בין קבוצות?!

לצערנו נפוץ מאוד, כי ספורטאי צעיר שלא משחק, או מנגד, משחק ומצליח מאוד בקבוצה אחת ורוצה לעבור לקבוצה אחרת כדי להתקדם ולשחק, אינו יכול לעשות זאת ללא הסכמת קבוצתו הנוכחית ומילוי דרישותיה.

לפעמים, כדי לשחרר את אותו ספורטאי צעיר מ”קבוצת האם” שלו שבה גדל וצמח, ההורים או הקבוצה הקולטת נדרשים לשלם עשרות ולפעמים מאות אלפי שקלים כדי לשחררו בגיל מאוד צעיר. אז איך נמנעים מסיטואציות דרקוניות כאלה?

כאן נכנס חוק הספורט לתמונה וחשוב שתכירו את התקופות המצוינות כאן.

סעיף 11א’ לחוק עושה סדר על שלושה נושאים עיקריים: (1) בתקופות בהם ספורטאי צעיר יכול לעבור מקבוצה לקבוצה, (2) הפיצוי עבור אימונו וקידומו “לקבוצת האם” אותה השחקן רוצה לעזוב –”דמי השבחה”, (3) תקופת “ההסגר” -התקופה בה השחקן נמנע מפעילות מקצועית רישמית בענף שלו שהשחקן כדי לעבור עד שיוכל להצטרף לקבוצתו החדשה ללא עלות וכל זה בהתאם לגיל המעבר של השחקן, שמתברר כקריטי מאוד.

הסעיף מחלק את האופציות של הספורטאי הצעיר למעבר בין קבוצות לפי 3 שכבות גיל – עד 15; בין 15-17; 17+.

עד גיל 15

במידה והשחקן מודיע על עזיבתו בחצי עונת הספורט הראשונה הוא יכול לעבור תוך 30 יום לקבוצתו החדשה; במידה והודיע בחצי עונת הספורט השנייה, השחקן יכול לעבור רק 30 יום לאחר סיום אותה עונת ספורט. השחקן או הקבוצה הקולטת לא צריכים לשלם פיצוי כלל לקבוצה הקודמת בשכבת הגיל הזו.

הרבה הורים מפספסים את השלב הזה בגלל תפיסת עולם בה זה עדיין מוקדם מדי והשחקן עוד לא “קרע זוג נעליים” בגיל הזה. אבל לאורך זמן השלב הזה מתברר כקריטי מאוד בקריירה של ספורטאי צעיר. “הסגר” בגיל כזה יכול לחסוך לספורטאי הצעיר ולהוריו המון כסף וכאבי ראש ואין ספק שזה הזמן הטוב ביותר לקחת את הדברים לידיים, גם אם בסוף אותו ספורטאי צעיר לא יצליח לפתח קריירה מניבה ומוצלחת במיוחד.

15-17

באין הסכמה להעברת השחקן, השחקן יודיע לקבוצתו על עזיבתו לקבוצה אחרת ואם עשה זאת בחצי עונת הספורט הראשונה יצטרך השחקן להיכנס להסגר עד תום עונת הספורט כדי לקבל את שחרורו. אם השחקן הודיע במהלך הפגרה על עזיבתו, עדיין יצטרך למלא עונת ספורט מלאה של הסגר ללא כל פעילות.

17+

באין הסכמה להעברת השחקן בין הקבוצות, ייאלץ השחקן להיכנס להסגר של מקסימום עונת ספורט אחת בנוסף להוראות שיקבעו על ידי תקנוני ההתאחדות או האיגודים הרלוונטיים.

יתרה מכך, בסעיף 11(א5) לחוק נקבע כי כאשר השחקן מעבר לגיל 15, קבוצת האם זכאית לקבל תמורה כלשהי בגין מעברו גם אם הוא נכנס להסגר. בכדורגל למשל, בכל מעבר של שחקן שמלאו לו 15, ישולמו לקבוצה שקידמה ואימנה אותו דמי השבחה. דמי השבחה יכולים להיקבע על ידי הצדדים אך בהעדר הסכמה, יקבעו על פי קריטריונים מקצועיים של השחקן כמו: לקיחת חלק בנבחרת ישראל, גילו ומעמדו על ידי הוועדה למעמד השחקן שתקבל החלטה בעניין. דמי ההשבחה בכדורגל נקבעו עד גיל 24, שכן מעבר לכך לא ישולמו דמי השבחה על השחקן, למעט במקרה ומדובר בהעברה ראשונה של השחקן.

הדרך הטובה ביותר להימנע מסיטואציות בה השחקן ו/או ההורים חשופים לתשלומי השבחה גבוהים או להסגר של שנה ללא פעילות לשחקן שיכולה להסב לו נזק רב, היא לייצר הסכם מראש בין השחקן וההורים לבין המועדון לפני גיל 15.

הסכם הכולל את התחייבויות השחקן והמועדון, אורכו, קביעת דמי השחרור מראש ואת אפשרויות היציאה מההסכם לשני הצדדים. הסכם כזה סולל את הדרך של ההורים לשמור על אינטרס ילדיכם מגיל צעיר, שהולכים ומתפתחים מקצועית ולאט לאט אפילו שווים כסף רב ומקנים להם את הזכות להיות בעלי שליטה ככל האפשר בכל הקשור לעתידם המקצועי והכלכלי.

אבידור לפיד, עו”ד (רו”ח) – עורך דין ספורט – מלווה ספורטאי עילית

אורון ברגיל – מתמחה ושוער נבחרת ישראל בכדוריד

מעוניינים בשיחת ייעוץ ללא התחייבות?

השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם ב-24 שעות הקרובות

מאמרים נוספים

ליווי אירועי ספורט
לא עוד: סוף לעידן הסכמים דרקוניים של שחקנים עם סוכני כדורגל
עד לאחרונה, הרגולציה החלה על סוכני כדורגל הייתה די פרוצה – סוג של מערב פרוע. בעקבות חקיקה חדשה של פיפ”א...
לקריאת המאמר
דגלים אדומים אבידור לפיד
דגלים אדומים
איך ניהול עסקי-פיננסי ישאיר אותך ווינר גם ביום שהמשחק נגמר. לפני כעשור, כאשר הייתי סטודנט למשפטים ומנהל...
לקריאת המאמר
תמונה לפרסום המאמר
רוצים להבטיח את עצמכם בפרק ב'? הסכם ממון אינו מספיק
אם הייתם צריכים דוגמה נוספת מדוע חשוב לערוך הסכם ממון וצוואה בפרק ב’ בחיים אז קיבלתם ובגדול.אחת...
לקריאת המאמר