לא עוד: סוף לעידן הסכמים דרקוניים של שחקנים עם סוכני כדורגל

עד לאחרונה, הרגולציה החלה על סוכני כדורגל הייתה די פרוצה – סוג של מערב פרוע. בעקבות חקיקה חדשה של פיפ”א החלות על סוכני כדורגל, ההתאחדות לכדורגל פרסמה תקנון חדש שמטרתו להסדיר את פעילותם של סוכני כדורגל כאמור (להלן: “התקנון החדש“). התקנון החדש עושה סדר בכמה סוגיות משפטיות חשובות מאוד ואנחנו כאן כדי להעלות אותן בפניכם.

בתקנון החדש שנכנס לתוקף באוקטובר 2023, מחליף את הסכם המייצגים הישן משנת 2015 (להלן: “התקנון הישן“) והוא עושה סדר בנושא מאוד חשוב שלא קיבל ביטוי בתקנון והוא אורך החוזה בהסכמי הייצוג שסוכנים מחתימים שחקנים צעירים ו/או הוותיקים. למרבה ההפתעה בתקנון הישן, לא הייתה שום מגבלה של זמן לאורך הסכם הייצוג בין סוכן לשחקן, אלא הייתה דרישה להגדיר בהסכם את משך התקופה, לפי הסכמת הצדדים, ללא כל מגבלה. בפועל, תופעה נפוצה מאוד היא שסוכנים היו מחתימים שחקנים צעירים (קטינים) על הסכמי ייצוג ארוכי טווח מראש וכך הבטיחו לעצמם לקבוע את עתידו של השחקן לתקופה ארוכה מאוד. בחוזה שכזה השחקן, כבול להסכם עם אותו סוכן לתקופה ארוכה שנקבעה מראש גם אם הוא אינו מרוצה מהיחס ומהעבודה של אותו סוכן כלפיו. יש פה פגיעה קשה בשחקן, עתידו המקצועי ולפעמים גם הכלכלי.

התקנון החדש מוסיף וודאות בעניין אורכם של הסכמי הייצוג וקובע כי אורכם המקסימלי לא יעלה על שנתיים בעוד כל הוראה אחרת בהסכם המאריכה את ההסכם ליותר משנתיים בטלה מעיקרה. במילים פשוטות חוזה ארוך משנתיים בטל. עוד קובע התקנון החדש כי כדי שסוכן ייצג שחקן מעל לשנתיים הינם חייבים לחתום על חוזה ייצוג חדש, כך שזו האופציה היחידה שמתיר התקנון להארכת הסכם ייצוג.

מה קורה בעניין קטינים?

גם כאן חל שינוי משמעותי. בעוד בתקנון הישן כמעט ולא הייתה התייחסות ו/או כללים ספציפיים לייצוג קטינים ולאור הבעייתיות והרגישות שיש בעניין, בתקנון החדש השכילו והגדירו את הגיל המינימלי שבו שחקן יכול להתקשר עם סוכן מייצג. בהתאם לסעיף 7(1) לתקנון החדש “ניתן ליצור קשר ו/או כל ביצוע של הסכם ייצוג בהמשך לכך עם קטין או עם האפוטרופוס החוקי שלו בקשר לשירותי סוכן כדורגל כלשהם אך ורק בתקופה של שישה חודשים שקודמים להגיעו של הקטין לגיל שבו יוכל לחתום על ההסכם המקצועי הראשון שלו בהתאם לדין החל במדיה או הטריטוריה בהם יועסק הקטין”.

במילים עדינות, הנוסח של הגדרת קטין מעט מעורפל ולכן יש לפנות לתקנון הרישום בהתאחדות לכדורגל, שם הגדרת  קטין הינה עד הגיעו של השחקן לגיל 17. כלומר, לפי התקנון החדש, סוכן שחקנים יכול  לחתום על חוזה ייצוג מול שחקן קטין רק בהגיעו לגיל 16 וחצי ולא לפני.

סוכנים שיפעלו בניגוד להוראות החדשות אלו עלולים לספוג סנקציות קשות בהתאם לתקנון החדש. הכוללות קנס כספי ואף השעיה לתקופה של עד שנתיים מהתחום.

התקנון החדש, בנוסף לדרישה החדשה של פיפ”א שכל  סוכן “הפועל בשטח” יהיה רישיון סוכן עושה  סדר ויוצר וודאות לתחום הייצוג ובעיקר בא לשרת ולהגן על  השחקן ומשפחתו. פיפ”א מחייבת את הסוכנים להציע לשחקנים שלהם לקבל ייעוץ משפטי לפני החתימה עם הסכם ייצוג עם אותו סוכן ואף שחקן שיבחר לא לעשות זאת מחויב לחתום על ויתור הזכות הזאת.

לסיום, הבחירה בסוכן כדורגל הינה קריטית ומשפיעה באופן מיידי ועתידי על הקריירה של כל שחקן ולכן יש לברך את השינויים וההגבלות שיצרה פיפ”א בעניין זה.

טיפ קטן מאיתנו – לפני שאתם עורכים הסכם עם סוכן מייצג, גם אם עשיתם זאת בהיעדר ייעוץ משפטי, לכו לאתר של פיפא ותבדקו עם הרישיון של אותו סוכן בתוקף ואם הוא מוסמך לייצג קטינים או לא.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי של כדורגלני עילית בליגת העל וכן מלווים שחקנים צעירים בתחילת הקריירה בענייני הסכמים וייצוג מול הגופים השונים במקצועיות רבה.

אבידור לפיד, עו”ד (רו”ח) – עורך דין ספורט – מלווה ספורטאי עילית

אורון ברגיל – מתמחה ושוער נבחרת ישראל בכדוריד

מעוניינים בשיחת ייעוץ ללא התחייבות?

השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם ב-24 שעות הקרובות

מאמרים נוספים

ליווי אירועי ספורט
לא עוד: סוף לעידן הסכמים דרקוניים של שחקנים עם סוכני כדורגל
עד לאחרונה, הרגולציה החלה על סוכני כדורגל הייתה די פרוצה – סוג של מערב פרוע. בעקבות חקיקה חדשה של פיפ”א...
לקריאת המאמר
דגלים אדומים אבידור לפיד
איך תשמרו על הילד שלכם מגיל קטן, גם בספורט
אתם בטח מכירים כהורים לילדים צעירים שהילדים שלכם מבקשים מכם לרשום אותם לחוג כדורגל או כדורסל. תחילה,...
לקריאת המאמר
ייפוי כוח בעלי עסקים
האתגרים שמאחורי עריכת ייפוי כוח מתמשך לבעלי שליטה בתאגידים
בבואנו לערוך ייפוי כוח מתמשך, אנו נפגשים בין היתר עם “ממנים” שהם בעלי עסקים ובעלי שליטה בחברות...
לקריאת המאמר